måndag 22 februari 2010

Attityder till idrott

Två av mina senaste inlägg har vållat en storm i det lilla dricksglas som är min blogg. Detta var ju visserligen väntat eftersom det var känsliga och kontrversiella ämnen, vilket jag var väl medveten om.

Att ett påpekande om en ELITIDROTTARES kroppsform ger så starka reaktioner tycker jag är väldigt olyckligt. Det är oerhört viktigt att lära sig skilja mellan prestationsidrott och hälsoidrott och även mellan prestationer och "människan bakom". Blir lite förundrad över dessa åsikter, som jag själv anser är naiva och faktiskt innehåller ett visst mått av hyckleri. Jag hoppas verkligen detta bara beror på okunskap... Ätstörningar är ett allvarligt problem som man inte löser genom att "låtsas som om det regnar" och förvägra idrottare kunskapen om hur kroppsvikten kan påverka prestationsförmågan, det är snarare att marginalisera problemet och inte ta det på allvar.

Dagens samhälle är tyvärr väldigt "estetiskt kroppsfixerat", vilket dock inte bör blandas ihop med "prestationsinriktad kroppsfixering". Att säga att en elitidrottare troligen skulle kunna prestera ännu bättre om denne gick upp eller ner i vikt borde inte öka risken ge ätstörningar mer än att någon skulle drabbas av alkoholism bara för att någon säger att "det kan vara nyttigt att ta ett glas rödvin till maten". Problemet med ätstörningar ligger djupare än bara en strävan att prestera så bra som möjligt. Jag förutsätter naturligtvis att ingen av de som tyckte att jag inte borde kommentera Anjas vikt någonsin skulle drömma om att dricka alkohol framför ögonen på sina barn, själv är jag absolutist ;-)

För att prestera på topp inom elitidrott krävs ibland extrema kroppsformer. Sumobrottning och bodybuilding åt ena hållet och backhoppning och gymnatik åt andra, för att ta några exempel. Det innebär naturligtvis INTE att varje idrottare måste sträva efter den optimala kroppsformen, det är upp till var och en att avgöra vad man vill göra med sin kropp. Alla kan heller inte nå den optimala kroppsformen för den idrott man valt och vilken kroppsform man kan uppnå är en talang precis som vilken "bollkänsla" eller storlek på hjärta man har.

Eftersom jag inte är någon expert överhuvudtaget när det gäller utförsåkning på skidor bör jag kanske inte gå in närmare på vilka faktorer som påverkar prestationsförmågan. Jag kan bara konstatera att Anja är mer muskulös än nästan alla andra i världseliten och jag misstänker att hon kan ha en konkurensnackdel liggande i sin kroppsform. Enligt den forskning som finns på alpina skidåkare i världsklass ser man att damerna i snitt är 1,66m långa och väger 65.1kg, vilket alltså skall jämföras med Anjas 1,70m och 78kg. Enligt den nyss nämnda forskningen var de två fysiska (det är ju dock i stor utsträckning en teknisk idrott) faktorer som påverkade prestationen uthållighet och muskelstyrka. Det är svårt att kombinera dessa två fysiska förmågor och det gäller att finna en balans, där jag tror Anja har en för stor andel styrka.

Vill man diskutera idrott, hälsa och sunda kroppar, så är min uppfattning att man först bör ta sig en ordentlig titt på vad elitidrott egentligen innebär och vilka etiska problem denna företeelse för med sig. Bara det faktum att idrott hyllar "fysisk ojämlikhet" anser jag är ett rätt kusligt inslag, som ju återknyter till den laddade symbol som jag hade med i inlägget för några dagar sen. Fysisk aktivitet är viktigt för vår hälsa, men elitidrott är absolut ingenting som per automatik är hälsosamt, snarare tvärt om. Lockar man in barn i idrottsrörelsen utan att informera om vilka risker som finns och vilka fysiska, psykiska och sociala uppoffringar som kan krävas för att "bli bäst i världen" gör man dem en rejäl "björntjänst". Precis som många andra saker vi människor gör för nytta eller nöjes skull (exempelvis sex, bilkörning och alkohol) gäller det att vara tydlig med vilka risker som finns.

Om vi fortsätter med Anja som exempel (arma kvinna att bli granskad på det här sättet) håller hon på med en idrott som visserligen inte är direkt livsfarligt tack vare dagens säkerhet i backarna men ändå är otroligt slitsamt på kroppen och ger upphov till skador vid 0,98% av alla tävlingsåk. Lägg därtill att hon, när hon tog sitt fina brons här om dagen, körde med smätstillande medel, vilket sätter kroppens egna försvarsmekanismer ur spel och kan ge hjärtstillestånd.

Elitidrott är alltså verkligen ingen hälsokur med andra ord och man måste vara medveten om alla risker oavsett om det gäller ätstörningar, skador eller sociala uppoffringar. Är elitidrott någonting vi verkligen bör värna om?

När jag föreslog att Anja skulle gå ner i vikt var det helt och hållet riktat mot hennes prestationsförmåga, vilket i mina ögon inte har någonting med henne som person att göra. Om något, så gör hennes suboptimala (förutsatt att jag har rätt om detta förstås) kroppsform som alpin skidåkare i världsklass henne mer männsklig, vilket ibland saknas hos toppidrottare. Ett misstag jag tror många gör är att förutsätta att alla elitidrottare gör allt som står i deras makt för att bli bäst. FEL, alla gör så mycket de känner för och har lust att uthärda. Det är faktiskt helt OK att bara göra så gott man kan eller har lust med...!

24 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100 procent,de flesta som hållit på med elitidrott under en längre tid begriper precis vad du menar.

    Johan

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte ens att man behöver gå så långt, Johan. Med lite sunt förnuft och läsförståelse begriper nog de allra flesta vad Fredrik menar.

    SvaraRadera
  3. Efter att ha läst igenom samtliga kommentarer till Anja-inlägget, får jag nog ta tillbaka det :)

    SvaraRadera
  4. Intressant att följa debatten kring dina inlägg. Bra att du tar upp ämnena och bra att du förtydligar som du gör nu :)

    Håller med om att det är mycket viktigt om att upplysa om skillnader mellan att träna för prestation jämfört med att träna för hälsa. Tror att det är många barn/ungdomar som faller bort när det börjar gå bra just för att det krävs så mycket för att nå den absoluta toppen, men det är givetvis bara mina spekulationer.

    Men visst är det kul och man blir taggad att köra hårdare när det väl går bra.

    Intressant att folk har så bergfasta åsikter kring vissa saker också. Själv tycker jag det är diskussionen som är det intressanta och att vi utvecklas :)

    SvaraRadera
  5. Alexander Amprazis22 februari 2010 kl. 19:27

    Ditt ignoranta svar där du försöker ställa dig över hela debatten tyder ju på att du inte läst kommentarerna och står fast vid din linje utan att reflektera över reakternerna du fått. Det är att inte föra en diskussion, snara att fördumma alla andra och vara "bergsfast" som någon skriver.

    SvaraRadera
  6. Väldigt intressant ämne det här som skapar mycket debatt. Jag misstänker att antalet besökare skjutit lite i höjden sedan inlägget om Anja =).

    Jag kommenterade även Anja-inlägget men tycker inte jag fick svar riktigt i det här inlägget. Vad jag undrade var om du tror att Anja har en för stor andel kroppsfett och varför hon i så fall inte gör något åt det.

    Jag misstänker att du menar att hon har för stor muskelmassa för den idrott hon håller på med. Precis som brottare t.ex. försöker bli så starkare utan att gå upp i vikt. Tittar man på Anja idag jämfört med hur hon såg ut i början av sin karriär så har hon väldigt mycket större lår idag.

    SvaraRadera
  7. Alexander>>> Jag är ledsen att du känner dig "överkörd", det var absolut inte min mening. Jag har läst varenda kommentar och vissa flera gånger. Jag ville bara förklara och förtydliga min syn på ämnet och varför jag skrev som jag gjorde i mitt första inlägg.

    SvaraRadera
  8. Anonym>>> Om Anja har för mycket fett eller ej har jag nog faktiskt ingen åsikt om. Jag vet att det krävs en viss mängd underhudsfett för att klara att vara ute i backen timmar i sträck iförd en fartdräkt. Om hon ligger optimalt till där kan jag inte avgöra (har aldrig sett någon data angående hennes fettrpocent heller för den delen).

    Det är den totala massan som jag tror är för hög med tanke på alla snabba sidoförflyttningar och de G-krafter de utsätts för.

    SvaraRadera
  9. Tycker du har alldeles rätt, till 110 %.
    Den som tränar själv fattar ju vad du menar.
    Det är ju inget påhopp på Anja som "människan bakom idrottsprofilen". Den som tror nå`t annat har inte hajat poängen...
    Har själv för den delen tyckt länge, att Anja är för "stor". Tror hon tjänat på ett mindre omfång.
    En stark muskel är väl inte alltid (sällan?) = stor muskel..?

    SvaraRadera
  10. "Att säga att en elitidrottare troligen skulle kunna prestera ännu bättre om denne gick upp eller ner i vikt borde inte öka risken ge ätstörningar mer än att någon skulle drabbas av alkoholism bara för att någon säger att "det kan vara nyttigt att ta ett glas rödvin till maten".

    Säg detta till Emma Igelström!!...

    Jag anser det iaf vara fel att kritisera Anja! Alla är vi olika och det finns väl många idrottare som inte har den optimala kroppen för sin idrott. Dock tror och anser jag inte att detta beror på okunskap. Utan att det beror på att vi alla har en optimal kroppssammansättning med en viss procent muskler och en viss procent fett som är det optimala för oss. Detta ligger olika hos alla människor och detta är bara att acceptera.

    SvaraRadera
  11. Ingen enkel potatis, känns som att det är mer acceptabelt att säga åt en idrottare att lägga på sig än att "lägga av sig". Det är dock enormt viktigt att känna människan bakom idrottaren, min erfarenhet är att du kan säga precis vad f-n som helst till vissa utan att dessa tar det som ett kritik mot deras person, medan andra tar uppenbart opersonlig kritik oerhört personligt. Handlar väl om hur man är fostrad i grunden, vilken distans man har till sitt eget idrottande och hur mycket man definierar sin personlighet i förhållande till sin prestation som idrottare. Kortfattat- vill du ha adepter som du kan säga vad f-n som helst till, se till att de har kompisar som inte värderar dem utifrån deras idrottsprestationer!

    SvaraRadera
  12. Som vanligt, mycket bra skrivet av dig Fredric! Du nämner hyckleri och okunskap från vissa håll... Och JAA nog är det väl det på hög nivå! För vissa verkar ju vilja missförstå(eller om nu inte hissen gått ända upp??) det du skriver och istället försöka påskina att du säger att Anja är ett smällfetto som är ett dåligt föredöme för dagens småtjejer. Eller var det nu tvärtom.. expertisen får replikera.. Men mitt tips till er(helst Alexander Ibrahimovic..) läs det som Fredric skriver och blanda inte ihop mask med fluga. För det var faktiskt den yppersta elitkroppen "Anja" som var fokuset på inlägget, från första början. Den mest "OPTIMALA FYSISKA" kroppssammansättningen och INTE anorexi/bulimi(Igelström) träsket som har att göra med nåt helt annat, som faktiskt Fredric har berört.. Så lär er läsa innan det ska "anklagas"!

    SvaraRadera
  13. Alexander "Zlatan" Amprazis23 februari 2010 kl. 02:10

    Min läsförståelse är det inget fel på, jag blandar heller inte mask med flugor och jag tycker Fredric i det senaste inlägget har nyanserat debatten på ett föredömligt sätt.

    Tack för det Fredrik, jag förstår ditt resonemang på ett teoretiskt plan även om jag inte kan hålla med om det fullt ut i praktiken. Men, om vi alla skulle tycka samma blir det som sagt inga diskussioner, vilka faktiskt för lärande och vetenskap framåt.

    Sedan om "herr Anonym" vill jämföra mig med Zlatan ser jag bara det som en komplimang. Han är ju ändå rätt duktig på det han gör... Trots stora fötter lirar han fotboll som få kan! ;)

    SvaraRadera
  14. Gillar att du tar upp smärtstillemissbruket. Fler artiklar angående detta finns bl a har DN skrivit om detta både -07 och -08 (-08 i samband med Anja). Generellt tycker jag att det är fel.

    I detta fall dock kanske motiverat då det ledde till OS-brons?

    Det som stör mig är dock ansatsen:

    "När jag föreslog att Anja skulle gå ner i vikt var det helt och hållet riktat mot hennes prestationsförmåga, [...]. Om något, så gör hennes suboptimala (...) kroppsform som alpin skidåkare i världsklass henne mer männsklig"

    Hur menar du då? Hon är en av världens mest framgångsrika alpina åkare på damsidan. 41 WC segrar, 11 VM-medaljer, 6 OS-medaljer. Första dam att ta guld i alla fem discipliner i VM.

    Dessa resultat skulle väl snarast tyda på att hennes fysik (och inte minst psyke) är optimal? Om du nu anser att hennes kroppsform är suboptimal - vilka åkare med optimal kroppsform tänker du på då?

    Och definiera gärna optimal?

    Hennes främste konkurrent under större delen av hennes karriär har fölajnde mått 175cm/76kg enl. http://www.sports-reference.com/olympics/athletes/ko/janica-kostelic-1.html

    Dagens bästa åkare Lindsey Vonn 178cm/75kg http://sports.yahoo.com/olympics/vancouver/usa/lindsey+vonn/1024072

    Åkare med längd/vikt inte allt för långt i från Anjas "suboptimala" kroppsformat.

    Det är väl snarast så att kraven på alpina åkare snarast gynnat de starkare och större de senaste 10 åren. Högre farter, större krafter i svängar med dagens skidor.

    Sedan finns det givetvis stor latitud i vad som gör en åkare snabb. Det går säkert att hitta flera exempel på åkare som närmar sig din syn på hur en åkare skall se ut. Men knappast många mer framgångsrika?

    Forskning i Österrike (den studie du refererar till, kanske är gammal? Att Österrikiska tränare anser dessa åkare överviktiga? Men hur relevant är det? (googla "Austria Vonn overweight" även Anja har fått dessa tråkningar från press/tränare men jag hittar inga referenser.)

    SvaraRadera
  15. "Hon är en av världens mest framgångsrika alpina åkare på damsidan. 41 WC segrar, 11 VM-medaljer, 6 OS-medaljer. Första dam att ta guld i alla fem discipliner i VM. Dessa resultat skulle väl snarast tyda på att hennes fysik (och inte minst psyke) är optimal?"

    JAG INSTÄMMER! med föregående talare!!!!!

    SvaraRadera
  16. Roger>>> 1) Du skriver att det kanske var motiverat med smärtstillande i Anjas fall eftersom det ledde till ett OS-brons... Anser du alltså att att det är ok att riskera sin hälsa om det leder till framgång?

    2) Läs mitt först inlägg, det var en hyllning till Anjas fantastiskt psyke.

    3) Forskningen jag hänvisar är från 2003, men var onekligen på världseliten eftersom hälften av alla världscuper under 1997-2000 vanns av försökspersoner i studien.

    4) Du nämer Vonn och Kostelic som exempel på andra "tyngre åkare". Anja skulle behöva gå ner ca 7kg för att ha samma BMI som Kostelic och ca 10kg för att ha samma som Vonn.

    5) Bara för att någon är framgångsrik, behöver absolut inte betyda att denne är på toppen av sin potential som idrottare.

    6) Skulle det inte vara lite tråkigt för stackars Anja om hon nu är helt optimerad i dagsläget och inte har någonting att förbättra?

    SvaraRadera
  17. Svar till ovan:

    1) Nej absolut inte. Som jag påpekade så finns det flera artiklar angående detta. Inte minst http://www.dn.se/sport/stoppa-pillertrillandet-1.438185 som tar upp Anjas bruk av smärtstillande. Denna artikel ett år senare samma sak: http://www.dn.se/sport/det-behovs-ett-helt-nytt-synsatt-1.618475
    Sedan finns det svensk forskning på området: http://www.idrottsforum.org/articles/granberg_korhonen/granberg_korhonen071212.pdf

    Så nej- jag tycker inte att man skall riskera framtida men genom att köra på smärtstillande.

    2) Ja där är vi helt överens

    3) Rapporten är från 2003 med data från 1997-2000. Intressant ja. Att de har så många WC segrar förvånar knappast då det utförts på Österrikes alpina lag. Österrike som dominerar alpin skidåkning. Det närmaste man kan jämföra med är väl Norge på längd. Dock så tar inte Anjas karriär fart förrän -01. Och skidåkningen har ändrats på materialsidan sedan dess.

    4) Eftersom du nu tar upp BMI - som såvitt jag vet inte är könsbunden - kan jag titta på t ex Bode Miller eller Hermann Maier. Då skulle hon behöva gå upp ett par kilo muskler.

    5) Självklart inte. Det finns alltid saker att utveckla.

    6) Se 5)

    Jag säger inte att du har fel. Du kan mycket väl ha helt rätt i att hon skulle bli mer framgångsrik på detta sätt.

    Men du driver en tes att Anja skulle bli mer framgånsrik genom att gå ner i vikt och jag ser inget i det du säger eller hänvisar till som styrker detta. Rapporten (där jag kan läsa abstract - förstår inte hur jag skall göra för att se hela studien) diskuterar medelvärdet av de deltagande åkarna (20 kvinnor, 28 män). Inget jag läser säger att de åkare som var över medelvikt var mindre framgångsrika. Det var ju heller knappast så att de WC-segrar var jämnt fördelade över de 48 deltagarna. Så jag vet inte om vad som var mer framgångsrikt - att vara över eller under medel. Eller exakt på medel. Heller inte om denna statistik skiljer sig jmf säg 48 utövare i världscupen som inte kom från Österrike som tog ~50% av segrarna?

    Resultatet av studien är heller inte att 165/66 är bra eller dåligt. Det vara bara ett medeltal bland många. Resultatet var att det avgörande var "Two main factors, however, are crucial, i. e. high levels of aerobic power and muscle strength"

    Skulle Anja öka muskelstyrka och "aerobic power" (vet ej exakt hur man översätter detta - min tolkning är styrkeuthållighet) genom att gå ner i vikt?

    SvaraRadera
  18. Roger>>> Först ut, mycket bra kritik och analys av den vetenskapliga rapporten. Du har helt rätt, det man kan utläsa från abstractet kan naturligtvis inte användas som stöd för att driva en vetenskplig tes om att Anja skulle åka fortare om hon var ett par kilo lättare. Men, nu var det inte vetenskplig analys jag gjorde, utan en enkel lekmannaanalys, som absolut inte är orimlig (även om den inte kan sägas vara statistiskt säkerställd).

    Det debatten egentligen handlar om är om jag genom att tro att Anja skulle bli en snabbare alpin skidåkare genom att gå ner i vikt på något sätt skulle kunna framtvinga ätstörningar hos andra idrottare. Jag tror inte det!

    Ätstörningar är ett djupare problem än så och som jag skrev förut tycker jag att det är att förringa och marginalisera problemet om man anser att man löser det genom att inte prata om elitidrottares vikt.

    Om jag tar de ätstörningar jag själv haft för ca 10 år sedan och det fysiska och mentala lidande det innebar tror jag beror på min överambitiösa och maniska personlighet. Det vore oansvarigt och respektlöst att skylla ifrån sig.

    Men visst, rent teoretiskt det kan finnas en risk att hon eller någon annan drabbas är en ätstörning av mitt tyckande. Å andra sidan var ett av mina huvudargument att jag tror hennes vikt kan vara en orsak till hennes otäcka krasch. Om det stämmer, vad ska man satsa på, att undvika en ätstörning eller undvika att hon drabbas av en allvarlig skada p.g.a. en krasch?

    Lite kort angående det sista du skrev. "Aerobic power" kan definitivt förbättras endast genom att gå ner i vikt (muskelmassa) eftersom en viktig komponent i detta är diffusionsavståndet mellan blodkärl och muskelcell (ju kortare desto bättre), vilket blir längre ju större en muskel är.

    SvaraRadera
  19. Fredrik, är det inte lite konstigt att anta att Anja (och hennes tränare) inte har undersökt vid vilken vikt och "muskelprofil" som hon presterar som bäst? Nu har inte jag träffat henne, men hon framstår som en ganska envis och målmedveten person, som dessutom inte är rädd för att experimentera (åtminstone med material, jag minns att hon labbat med skidor hit och dit). Då tycker inte jag att det ligger långt bort att tro att hon har testat, och kommit fram till att så som hon ser ut nu är det som funkar bäst för henne. Eller?

    SvaraRadera
  20. Bla bla bla bla... Lägg ner nu! Han har nu gett en bra och utförlig åsikt om personen i fråga... Mer "dagen Fredrik" till folket!:-)

    SvaraRadera
  21. Hej Fredrik! Intressant det du kallar "esetisk" och "resultatsinriktad" utseendefixering. Vi hade precis en diskusion om detta på mitt jobb idag. Någon hade sett en av OS- skidtjejerna med bara top på sig och förfasade sig över de muskler på armar axlar och mage hon hade. "alldeles för mycket" och "inte alls snyggt på en tjej" var kommentarerna. Själv hade jag reflekterat över skidtjejernas ortoligt vältränade kroppar som något positivt och, faktist, snyggt. (den aktuelle skidtjejen var troligen själv väldigt glad över dessa muskler som gett henne OS-medalj, oavsett om de var snygga eller inte). Det visar ju bara att många av oss som håller på eller har hållit på med idrott på någorlunda hög nivå, ofta ser kroppar på ett helt annat sätt, mer "resultatinriktad". Kanske blir vi lite "hemma"blinda (eller bara insnöade)?

    Själv får jag ofta kommentarer om den ena eller andra kroppsdelen, fast det är tydligen helt ok om man idrottar och är någorlunda smal, men inte tvärt om.. Detta är också en intresannt diskussion!!

    SvaraRadera
  22. I vårt avlånga land där skyltdockor är livsfarliga är det tabu att prata om annat än vädret. Att ens tänka på viktnedgång är moraliskt landsförräderi.
    Varför skulle Anjas prestationsinriktade viktnedgång ge tjejer anorexia? Varför skulle inte Anja lika gärna kunna vara en förebild för unga tjejer om hon väljer att spola 10 kg för att bli bättre? En viktnedgång är oftast positiv för de flesta i dagens samhälle. De som drabbas av anorexia är en minioritet och orsaken grundar sig i djupare problem.
    Huruvida Fredrik har rätt eller fel spelar inte så stor roll. Det var hans teori. Jag har en teori. Alla har vi varsinn teori om vad som är rätt eller fel, när det gäller allt. Det är inte fel att kritisera varandras teorier, så länge man håller det på just teori-nivån... Det jag syftar på är hur ni skapar big-bang av en fis i rymden.

    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  23. Om nu anorexi är något som man får för att man "har en personlighet som framhäver detta" betyder detta att man får skylla sig själv. Det är det ni säger. (Och det får man lov att tycka, men det är en krass människosyn).

    SvaraRadera
  24. Jag tror att det delvis ligger i hur man är som person. Men det har nog inte bara med personlighet att göra. Har man sådana personlighetsegenskaper så att man ligger i riskzon för att råka ut för ätstörningar så kan nog kommentarer som att du borde gå ner i vikt utlösa en ätstörning. Och där är det ju superviktigt att känna sin idrottare så man inte går och utlöser något sådant. Utan istället förebygger det.

    SvaraRadera