fredag 19 februari 2010

Stenhård mjukis

Efter att trotsigt ha intagit en negativ och skeptisk ställning till svenska idrottare och den attiyd vi svenskar har till idrott börjar jag idag mjukna en aning.

Anja Pärsson, vilken kvinna. Här snackar vi mental kapacitet! Att överkomma rädsla efter en svår krach, kunna fokusera trots en distraherande smärta och lyckas vända en negativ händelse till någonting positivt. Jag tror att det är få inom svensk idrottshistoria som haft ett så vältränat tävlingspsyke som Anja Pärsson.

Tänk om tjejen även kunde vara lite vältränad också... Hon är säkert stark som en björn, men det krävs lite uthållighet också i utförsåkning. Framförallt så kan det omöjligen vara en fördel att behöva hålla uppe den där kroppshyddan genom alla svängar och de G-krafter som man där utsätts för.

17 kommentarer:

  1. Om hon inte haft den kropp hon har skulle hon knappast kunnat starta gårdagens kombination då hon varit död...

    SvaraRadera
  2. Visst imponerar Anjas psyke. Men när man ser hennes lår så tror jag att hon skulle kunna hålla km rekordet på bana i YA-arena lätt som en plätt!

    SvaraRadera
  3. Jag måste hålla med Henrik här. Hade hon inte haft den närmast bisarra lårstyrkan hade hon inte kunnat parera alls. Det är möjligt att hon inte skulle dött utan "bara" blivit väldigt svårt skadad, men vidare deltagande i OS hade varit uteslutet.

    Anja ser stor ut därför att vi är så vana att kvinnliga toppidrottsmän (och manliga cyklister) är anorektiker, inte för att hon är stor jämfört med vanliga friska sunda människor.

    SvaraRadera
  4. Henrik och Anonym>>> Jag tror hennes "övervikt" faktiskt är en av anlednignarna till att hon vurpade i förrgår. Hon orkade helt enkelt inte med kompressionen inför sista hoppet. Kroppsmassan kan ha varit till nytta som skydd i kraschenögonblicket men samtidigt är mer massa jobbigare att bromsa upp när kroppen fladdrar omkring handlöst...

    Det är inga problem att vara lika stark som henne men med mindre kroppsvikt (läs fett, men faktiskt också muskler). De alpina skidåkare jag är bekant med är alla oerhört starka i benen och är alla är betydligt större (mer muskulösa) än "vanliga frisk sunda människor". Alla av dem anser sig vara väldigt tunna jämfört med Anja (OBS! jag har aldrig träffat henne). Jag tror hon är för stor både muskel- och fettmässigt. Denna vikt är grymt jobbig att stabilisera i kurvor och kompressioner. Det är i viss mån den relativa styrkan, d.v.s. hur stark du är i förhållande till din egen kroppsvikt, som är avgörande i alpin skidåkning. Inom höjdhopp är den relativa styrka väldigt avgörande och om vi tar Kajsa Bergqvist som exempel så kan jag tänka mig att hon kan ha varit nästan dubbelt så starka som Anja i relativa termer (Kajsa var ju grymt lätt men vansinnigt stark).

    SvaraRadera
  5. 16 individuella mästerskapsmedaljer och 41 världscupsegrar är rätt imponerade av någon som inte är vältränad...

    Svårt att tänka mig att hennes kropp är dåligt utformad för utförsåkning med tanke på hennes resultat

    //JÅ

    SvaraRadera
  6. Bara för att hon gör bra ifrån sig betyder det inte att hennes kropp är optimal.

    SvaraRadera
  7. Dina senaste inlägg har varit väldigt intressanta och har fått mig att fundera.

    Hur tror du dagens idrottare skulle stå sig mot de skideliten i Sverige under början av 1900-talet, typ Per-Erik Hedlund ("Särna Hedlund").

    För jag antar att det är främst tekniska framsteg inom material, vallor, spårpreparering m.m. som gör att man idag åker cirka 1,5-2 timmar snabbare.

    Även jämförelser mellan andra idrotter är ju intressant, cykling kanske?

    Bara en tanke jag fick.

    SvaraRadera
  8. Satt faktiskt och funderade på precis samma sak. De kompressionskrafter som uppstår pga att hon är X antal kg tyngre än genomsnitts-åkaren måste vara grymt onödiga att "kasta" fram och tillbaka med i åken.

    Visst hon är snabbast, men bara för att man är snabbare än all andra så behöver det inte innebära att man är så snabb som man själv kan bli.

    Jag vet inte exakt, men hörde någonstans att hon skulle väga ca 85 kilo. Skulle hon gå ner till 75 innebär det ett fall på drygt 10 procent av kroppsvikten men jag tror knappast hon skulle tappa samma procentuellla andel av sin styrka. Lägg där till att hon skulle få en mindre fronatlyta vilket inte minst skulle betyda en del i fartgrenarna.

    Jag påstår absolut inte att Anja inte är vältränad (väldigt diffust begrepp. Vem är mest vältränad, en bodybuilder eller en marathonlöpare?)men jag tror inte heller att hennes kropp är optimerad för den uppgift hon tar sig för.

    SvaraRadera
  9. Jag har alltid haft uppfattningen att Anja har samma andel kroppsfett som de övriga idrottarna och att hon har enorm styrka. Menar du att hon likt en Tour de France-cyklist skulle kunnat deffa sig de sista veckorna innan OS och på så sätt förbättra sin styrka kontra vikt?

    Varför skulle j´hon i så fall inte göra det? Hon har väl knappast några problm att gå ner i fettvikt med den träningsmängden hon har?

    SvaraRadera
  10. Din blogg har spårat ur med hakkors och märkliga åsikter om att en av våra främsta olympier genom tider skulle vara otränad. Nä, ryck upp dig.

    SvaraRadera
  11. Skumma teorier, baserade på gissningar och andrahands information.

    "Jag tror hennes "övervikt" faktiskt är en av anlednignarna till att hon vurpade i förrgår."

    Detta baserat på din enorma erfarenhet av att åka skidor i 100 knyck?

    Om du hade nåt att komma med åtminstone - fakta från tester som visar att hon har fett i överflöd.

    Jmf den fina dokumentären om Aksel Lund Svindal. Inget som kom fram där tydde på minskad muskelmassa skulle vara till hjälp. Tvärtom var det Aksles enomra muskelmassa som gjorde att han hade reserver att ta av på slutet av ett åk.

    Uthållighetstyrka (2minuter åk) i kombination med maxstyrka är inte så lätt att åstadkomma.

    Och jmf höjdhoppare med alipnåkare? En jämförelse med stavhoppare hade iallafall varit ett uns närmare (då bål och överkropsstyrka faktsikt är ett krav för att orka stå meit de krafter de utsätts för). Höjdhoppare har inget att vinna på överkroppen - se Holms kropp när han tog OS guld t ex.

    SvaraRadera
  12. Alexander Amprazis21 februari 2010 kl. 23:26

    Vad sänder du ut för signaler till unga, satsande idrottstjejer som redan matas med sjuka kroppsideal i media och som slåss om sekunder i cykel- och skidspåren?

    Skärpning!!!

    SvaraRadera
  13. Och detta från en förbundsmänniska?! Skämmes!!

    SvaraRadera
  14. Jag håller med Alexander! Jag är själv längdskidåkare & triatlet och har ingen optimal kropp för det. Alla kan inte ha den optimala kroppstypen! Alla har vi olika kroppssammansättningar och vissa kroppar trivs inte och kan heller inte nå ner till den låga fettprocenten. Jag själv kan inte hur jag än skulle äta gå under 65kg. För min kropp är byggd så. Även fast jag vet att jag ur ett rent idrottsligt perspektiv skulle prestera bäst om jag gick ner 10kg. Men tyvärr är det inte möjligt för alla att ha den optimala vikten för sin idrott. Och det är kanske så det är med Anja. Hon är skapt så och det mår hon bra av. Skulle hon gå ner ti 10 (om det nu för henne skulle vara fysiskt möjligt) skulle hon kanske inte må bra, vare sig fysiskt eller mentalt. Har själv haft ätstörningar och kan intyga att jag vare sig har kapacitet att gå ner 10kg & inte mår jag bra vare sig fysiskt eller mentalt om jag går under min idealvikt heller( alltså den vikt jag mår bra av)!!

    SvaraRadera
  15. Häftigt av en förbundskapten! Nej sätt dig på en pub med en öl o tyck vad du vill. Där platsar dina synpunkter.

    SvaraRadera
  16. Fredrik, jag tycker att det är bra att du vågar ta upp detta. Varför skulle vi inte kunna diskutera detta? Självklart är elitidrott inget hälsopiller, det borde väl Anjas alla knäoperationer vara ett bevis på. Att man väljer att förhålla sig på ett sätt till den idrott man håller på med på sådant sätt att man gör val som gör att man inte presterar på max är något som bör diskuteras, jag ser detta som en koppling till hur proffsig bäde idrottaren men även den idrotten man håller på med är.

    SvaraRadera
  17. Som jag ser det så tror jag hennes kropp är perfekt för ändamålet. Vikten gör att hon bygger mycket fart,sen så ser det ut som hon i attackställning håller en bra och låg tyngdpunkt./Tomas R

    SvaraRadera