tisdag 2 februari 2010

381:an

Har varit uppe på Lugnet och skidat med Lars Bleckur ikväll, ni vet fjolårets 381:a på Vasaloppet. Vi åkte lite på milspåret som numera är öppet igen efter att det varit stängt för skogsavverkning. Jag hade glömt pannlampan på laddning hemma så det blev åkning i mörker. Tror det var väldigt bra träning för mig eftersom jag då tvingades "känna" spåren för att hålla balansen till skillnad från när det är ljus och man ser vad som väntar. Allt som förbättrar min skidteknik är väldans välkommet.

Tjuvkikade även lite på Friskis & Svettis som hade skidkväll, med bl.a. deltagande av skidbloggaren Henrik Öijer. Henkan såg stark ut när de körde korta intervaller nere på stadion och jag och Lars skidade skräckslagna upp i skogen igen. När vi kom tillbaka ner igen dristade vi oss till att haka på när Friskis-gänget skulle köra ett varv på elljusslingan. De skottade på bra uppför, men när det bar av utför ner mot stadion visade mina Madhus-skidor var skåpet skulle stå och alla blev totalt glidförnedrade ;-)

Kikade lite på vilka tider 200:e plats på Vasan har inneburit de senaste 5 åren, trots att ingen människa vid sina sinnens fulla bruk tror att jag kommer att klara 200-gränsen. Jag ämnar dock hålla kvar vid målet bara för att blotta min ofantligt skeva verklighetsuppfattning och spektakulära hybris :-)

2009: 4:44,40
2008: 4:48,12
2007: 4:52,48
2006: 5:05,05 (cyklisten Joakim Åleheim)
2005: 4:26,04

1 kommentar:

  1. Ähh, de tider du skrivit upp i bloggen från träningar och sånt ser ju bra ut, så det är klart du klarar topp 200 :)

    Att åka i mörker är ju något som annars alla borde prova, speciellt med pannlampa är det en härlig känsla.

    SvaraRadera