lördag 27 februari 2010

Energisk spion

Sedan i torsdags kväll är jag på plats i det som får anses vara världens epicentrum just nu, Mora. Målet med resan är tvådelat, rekognosera Vasaloppsspåret genom att slita mig runt Öppet Spår på måndag och att arbeta i Enervits försäljningstält.

Eftersom Vasaloppsveckan slagit nytt deltagarrekord i år är det ovanligt intensiv stämning inne på mässan och vår monter är inget undantag. Vi säljer gels, bars och sportdryck i fantastiska mängder, och ändå köper i princip alla mindre än vad de egentligen skulle behöva för att göra bästa tänkbara insats på loppet.

Hetaste prylen i sortimentet är kolhydratsuppladdningen Enervit Pre Sport. Inför alla typer av uthållighetsprestationer som åtminstone varar längre än 60 minuter är det viktigt att vara väl laddad med kolhydrater. Pasta har av någon outgrundlig anledning blivit någon sorts symbol för kolhydratsladdning, vilket är märkligt med tanke på att det egentligen inte har någon särskilt imponerande kolhydratstäthet. Jag har ofta laddat med lösgodis, eftersom det till 99% består av kolhydrater (det gäller dock att välja rätt sorter eftersom vissa sorters lösgodis innehåller för mycket fett, vilket försämrar upptaget), är gott, lätt att äta och lätt att ha med sig så man kan småäta hela tiden dagen innan viktiga lopp. Problemet med lösgodis är ju att det även innehåller en del färg- och konsververingsämnen som oftast inte är jättenyttiga. Nu när Enervit kommit med den här gelkakan finns det ingen ursäkt att släppa inte pastasleven och ladda på bästa tänkbara sätt...


Igår stod jag i mässan från 09:30 till 21:30, så det är grymt skönt att få smita lite tidigare idag för att kunna åka lite skidor. Tänkte bege mig bort till Hemusspåren, eftersom det är TjejVasan idag och jag knappast blir insläppt på Vasaspåret eftersom jag varken är tjej eller deltagare :-)

12 kommentarer:

  1. "ingen ursäkt att släppa pastasleven" antar jag ska vara "ingen ursäkt att inte släppa pastasleven" kanske?

    För övrigt är det tydligen en hel del män som smiter in tjejvasans spår för att möta sina respektive med mera. Otroligt irriterande enligt väl insatta källor, så ni som gör det, lägg ner!

    SvaraRadera
  2. Lösgodis är skiten :-). Ser fram emot den kommande listan på godis som är lämpligast för långpass...

    SvaraRadera
  3. Ja, kom igen nu, vilka lösgodisar är nyttiga?
    :-)

    SvaraRadera
  4. Antar att du bara käkade vinegum i dag? :-) Bra kört!

    SvaraRadera
  5. Som helt oinsatt undrar jag om det finns några vetenskapliga bevis på att färgämnen är onyttiga? På vilket sätt i så fall? Jag kan förstå att man kan vara överkänslig/allergisk, men vilka färgämnen är direkt skadliga?

    SvaraRadera
  6. Starkt stakat Fredrik! Appropå godis så är "riktig" sötlakrits thii shit inför en tävling. För samtidigt som lakritsen är rik på kolhydrater så förbättras även upptaget av kalcium och andra näringsämnen i tarmen.. plus att den är inflammationshämmande och mkt god att tugga i sig:-)

    SvaraRadera
  7. Däremot ska lakrits vara potenshämmande har jag hört, inte bra om man ska klä sig i trikåer...

    SvaraRadera
  8. Hakar på föregående, en lista på bästa godiset vore kanon.

    SvaraRadera
  9. Brio är bra och gott godis!
    /pb

    SvaraRadera
  10. Haha, men där vill man ju inte ha blodet under en viktig tävling...

    SvaraRadera
  11. Om något så låter väl potenshämmande som nåt som är bra att käka om man ska vistas ute bland folk klädd i trikåer?

    SvaraRadera