tisdag 23 februari 2010

Snöröjningsgalningar

Kom precis på att jag ju glömt blogga om "snöröjningsgalningarna" jag hade närkontakt med på väg till Bessemerloppet i söndags. De som tar hand om snön här i landet börjar nog bli rätt utarbetade. Vilket i kombination med stressen att få undan all snö så fort som möjligt, inte är någon optimal blandning.

Bara några hundra meter hemifrån skulle jag köra in på påfarten till riksväg 80. Detta är en enkelriktad och enkelfilig påfart. Precis när jag ska svänga in upptäcker jag att det kommer ett snöröjningsfordon backandes i motsatt riktning i rätt hög fart. Som tur var hann jag svänga tillbaka ut på vägen jag färdades på och stanna. Hade jag inte hunnit det så hade jag nog fått välja diket eller att fronta med en stor traktor.

Bessemerloppet går i Högbo Bruk strax norr om Sandviken och jag körde vägen genom stan. Ok, det är lika bra att erkänna på en gång, jag körde nog närmare 60 än 50km/h på den här 50 vägen. Hur som helst så såg jag en snöröjningstraktor som körde över vägen ca 200m framför mig. Inga problem, den skulle hinna passera långt innan jag kom fram till korsningen. MEN, när jag har knappt 100m fram till korsningen upptäcker jag att samma traktor stannat och nu börjat backa tillbaka in i korsningen. SKIT! Naturligtvis är det lätt utför och underlaget blankpolerad snö, inte direkt optimala bromsförhållanden. Jag smyyyyger och smyyyyger på bromsen för att inte låsa hjulen, men inser att farten minskar i lite för långsam takt. Killen i traktorn har fortfarande inte upptäckt mig utan tittar åt andra hållet. Jag hade behövt ungefär 5m till på mig att stanna och kör in i traktorn i knappt 5km/h. Dunsen gör att han i traktorn hoppar till och vänder sig om. Lyckligtvis har jag kört in i vänster framdäck och det är inte ens ett märke i stötfångaren på min kära Volvo. Puh, snacka om tur!

Sista incidenten är helt klart mitt fel, men det vore ju skönt om de som kör stora maskiner i trafiken åtminstone höll liiite koll på oss medtrafikanter som inte rattar runt 10 ton ;-)


Tävlingen då? Jo det gick väl ok, släpade mig runt på 3:28h och var 52min efter segrande Daniel Tynell, men lyckades i alla fall slå min ärkerival ;-)

Min CamelBak-satsning floppade rejält eftersom slangen frusit redan efter 3km och jag därmed bara släpade omkring på 1,5kg extra på ryggen.

Efter loppet var jag hemma hos Mankan, Kattis och Hugo och bjöds på hemlagad pizza med sockerkaka till efterrätt. Mums!

Den svenska mästaren såg inte ut att ha varit allt för flitig med testcykeln i vinter...


... men den luringen hade lite andra träningsmetoder i rockärmen istället :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar