tisdag 2 mars 2010

Dagen efter

Efter att ha åkt Öppet Spår igår fattar jag "what the fuss is all about". Det är faktiskt 90 rätt trivsamma kilometer mellan Sälen och Mora. Känslan att komma till kontroller som Mångsbodarna eller Oxberg var mäktig eftersom jag bara sett dessa platser från TV-soffan ätandes frukost med täcktet fortfarande över mig. Igår var det bara ca 4700 personer som åkte och bara denna lilla skara samt de som tittade på och stod på kontrollerna skapade en härlig stämning. Hur grymt kommer det inte då att bli på söndag med 17000 personer till start?

*Uppdatering* Eftersom flera undrat vilken tid jag hade igår, kommer det här: 5:49:54 (mina mellantider)

Mitt lopp började väldigt lugnt. Dels var det ju rätt trångt så första backen var det stillastående eller långsam saxning. Passade bl.a. på att stanna och knyta skorna eftersom jag bara slängt på mig dem innan vi åkte mot start några timmar tidigare. I början gjorde jag även sällskap med Peter som också jobbar med Enervit, eftersom vi trodde att vi skulle vilja åka ungefär lika snabbt och han hade varit med några gånger förut och kunde komma med lite tips. Dessvärre verkade han ha vallat bort sig lite (mina skidor tyckte jag gick riktigt bra hela vägen) så en bit efter Smågan så bestämde vi oss för att göra våra egna lopp.

Efter att jag och Peter skiljts åt så såg loppet ungefär likadant ut för mig. Jag hittade ett tempo som verkade passa bra och, förutom en kille som åkte förbi strax innan Mångsbodarna, så körde jag om folk hela vägen in till mål. Visst var det jobbigt, men jag klarade mig från att någon gång bli sådär rejält trött som jag blivit alla andra skidlopp jag kört hittills. Att jag klarade mig genom hela loppet så bra beror högst troligen på min kolhydratsuppladdning med Pre Sport. Innan denna produkt lanserades för någon månad sen var det lösgodis som gällde. Några efterfrågade min topplista över favoritgodiset att ladda med inför tävling:

1. Brio
2. Vingummin
3. Geléhallon
4. Gott och blandat
5. Ahlgren's bilar

Alla sa att det var tungåkt före igår, men eftersom de lopp jag kört förut haft sämre före (möjligen var det bättre på Engelbrektsloppet) så tyckte jag att det gick på riktigt bra. Spåren var fasta vilket mina fötter måste ha uppskattat eftersom de känns bättre nu är de gjorde tidigare i veckan. Däremot har jag fått ont i senfästet nere vid armbågen för min vänstra triceps. Hade lite känningar på samma ställe på höger sida för några veckor sen. Då gick det över av sig självt rätt snabbt, men nu gör det lite ondare, så framtiden får utvisa hur fort det här läker. Hade ju redan Voltaréntuben framme p.g.a. smärtan i fötterna så den får stå kvar på TV-bordet...

Även om jag tog mig igenom loppet utan att "gå på rött" någon gång eller ta ut mig fullständigt så sov jag i natt 10 timmar. Kan inte minnas när jag sov så länge senast, brukar vanligtvis vakna efter max 7-8 timmar. Kroppen tog nog lite stryk ändå, men mest berodde nog sömnbehovet av att jag bara sov 3-4 timmar igår natt. Vilket "stolleprov" det är att behöva gå upp 04:30 för att åka buss från Mora till Sälen och sedan ställa sig och åka skidor tillbaka till Mora ;-)

4 kommentarer:

  1. Inte kan man tycka att det är helt friskt att gå upp så tidigt och åka buss bara för att få åka skidor i nio mil :-)

    SvaraRadera
  2. Topplistan på godis är ju bara för bra! Tyvärr räcker det väl inte bara att äta nåt av detta underbara godis för att orka träna/tävla länge... Fan oxå... ;-)

    SvaraRadera
  3. För hur långa ansträngningar behöver man egentligen ladda med annat är vanlig mat (förutsatt att man inte går på någon snål diet)?

    SvaraRadera