måndag 8 mars 2010

Tömd

Igår åkte jag alltså mitt första, men förhoppningsvis inte sista, Vasalopp. Som analys av loppet nöjer jag mig med att konstatera att jag inte helt nöjd körde in som 743:a på tiden 5:12:20 och har för avsikt att köpa rullskidor till sommaren...

Nog för att jag tömde kroppen igår, men imorse var det tömmning på riktigt. Jag debuterade som blodgivare och är i skrivande stund 450ml blod fattigare. Jag var kallad förra måndagen men bokade om eftersom jag misstänkte att jag skulle behöva varje röd blodcell i min kropp till gårdagens aktiviteter. På Blodcentralen klagade de lite på att de nu inte fick så mycket blod av mig utan det mest var blåbärssoppa som jag fyllde påsarna med ;-)



Om jag inte missuppfattade det hela så tar de 450ml blod av alla blodgivare. Känns ju lite orättvist tufft mot mindre personer som dessutom inte är så vältränade. Mängden blod i kroppen är ju relativt proportionell med kroppens storlek (i alla fall fettfri massa) och öker även med träning till en viss gräns. En lite större uthållighetsidrottare som mig kan alltså ha ca 6-7 liter blod medan en liten otränad person kanske bara har 4 liter blod. Förstår om det är lite kämpigt för dessa mindre personer dagarna efter att de givit blod, med tanke på att de blir av med ca 10% av sin totala blodvolym. Borde de inte anpassa mängden de tappar ur en efter varje persons blodvolym?

Järn är en viktig komponent när kroppen ska tillverka nya röda blodkroppar. För att återställa mitt blod till det normala så snart som möjligt får man järntillskott på blodcentralen som ska motsvara den mängd järn som man förlorar. Hur snabbt kroppen producerar nya röda blodkroppar så att man når samma nivå som innan blodgivningen är jag lite osäker på. Blodet består dock inte bara av röda blodkroppar utan även vätska (plasma). Plasman kan man återställa relativt snabbt om man dricker mycket dagarna efteråt. Läste även på lite extra kring detta och just återställande av plasmavolymen, vilket då skapar en minskning av andelen rödablodkroppar i blodsystemet, är ett starkt stimuli för kroppen att skynda på produktionen av röda blodkroppar.

En intressant sak noterade jag i det informationsblad om järn jag fick med mig hem. Saker som minskar järnupptaget:

1. Fytinsyra som finns i kli och fullkornscerealier
2. Polyfenoler som finns i kaffe, te och kakao
3. Ägg

Punkt 2 vet de flesta om, men jag tror att det finns många som tränar hårt som kanske äter lite onödigt mycket ägg och fullkornsprodukter...

10 kommentarer:

  1. Kan meddela att vi som väger under 50pannor inte ens får lämna blod(!)

    //P

    SvaraRadera
  2. Trodde inte heller att min fick lämna blod om man hade lägre än 50 bpm i vilopuls (vilket jag antar att du har). Men detta kanske enbart gäller otränade personer.

    // M

    SvaraRadera
  3. Ingen frågade om eller undersökte min vilopuls (som är typ 42 bpm). Kanske är en regel som tagits bort?

    SvaraRadera
  4. Det är mycket möjligt att regeln har tagits bort.

    Saxat från nätet år 2002:

    När det gäller blodgivning har man en undre gräns på 50 och en övre gräns på 100 slag i minuten. Detta har man som säkerhet för givaren för att undvika vasovagala reaktioner. Hjärtat och cirkulationsapparaten ska alltså "hinna med" att kompensera för volymförlusten (450ml) vid en tappning. Detsamma gäller för blodtrycksgränserna där man har en övre gräns på 180/100. Om man ligger under den nedre gränsen 105/50 får man lämna om man annars är symtomfri. Ett "bra" blodtryck för en 20-30 åring "ska" ligga på ca 120/80 men särskilt övertrycket (det systoliska) kan variera ganska mycket ex beroende på om man är stressad när man mäter det. Det diastoliska undre trycket bör inte ligga över 100. Enkelt sagt är det "bättre" att ha lägre blodtryck, men då kan man bli lite känsligare för lägesförändringar ex att det "svartnar" för ögonen när man ställer sig upp efter det man legat.
    Slutligen kan man säga att vilopulsen inte är direkt korrelerad till hälsa. Är man fullt frisk och vältränad så är en låg vilopuls i sig inget att oroa sig för.

    MVH
    David Björkén (Blodcentralen MAS, Malmö)

    // M

    SvaraRadera
  5. johanna dansken lindman9 mars 2010 kl. 09:39

    Väldigt intressant läsning! mer mer mer :)

    SvaraRadera
  6. Tusan! Jag som älskar både ägg och fullkorn.
    Det jobbiga är att jag vill ha ägg till min blodpudding... Hur ska detta gå?

    SvaraRadera
  7. Därför man ska lägga havregryn i blöt över natten om man äter det i müsli eller gröt.

    Läs mer här:
    http://johannaskost.blogspot.com/2008/06/fytinsyra.html

    SvaraRadera
  8. Män som har sex med män får inte heller lämna blod.

    SvaraRadera
  9. Anna, tjejer som gillar tjejer får däremot lämna blod... så det är bara att rusa bort till blodcentralen ;-)

    SvaraRadera
  10. Mig vill de inte ha trots att jag är "nolla"... Fyra försök med nålen brukar det ta innan det blir något från mina kärl. När jag körde maxtest fick jag lov att ha händerna i varmvattenbad för att det ens skulle gå att ta laktatprov... VM i svårstucken? ;)

    SvaraRadera