tisdag 16 mars 2010

Försenad effekt

Just nu sitter jag på ett av SJ's alla försenade tåg. Åkte 06:05 från Falun C imorse och jag skulle egentligen komma tillbaka till Falun C kl 00:52... men jag ser inte ut att komma hela vägen hem ikväll :-(

Har varit nere i Skara och besökt Cykelgymnasiet där. Det är inspirerande att se en miljö där unga cyklister har goda möjligheter att utvecklas. Följde med i bilen bakom när de körde ett pass med lagtempo, där de som tvingades släppa kunde få lite pace bakom bussen för att "vila" och komma ikapp igen.

Jag har förresten sagt upp lägenheten. Mattias ska flytta ihop med sin flickvän och då känner jag att det är dags att byta läge. Imorgon ska jag börja bjuda på en ny lägenhet, en 3:a som ligger i Falu centrum. När jag var på visningen var det första gången jag var på visning av en lägenhet och imorgon blir första gången jag är med och bjuder på något så dyrt.

Förutom att själv frisksporta en del i helgen så kikade jag lite grann på skidtävlingarna från Holmenkollen. Blir lite förvånad att "expertkommentatorer" tycker att det är märkligt att Marcus Hellner kunde bli 3:a i söndagens sprint efter att ha kört 5-milen dagen innan. Jag tror snarare att han gjorde en av sina bästa sprinttävlingar i världscupen TACK VARE att han kört dagen innan. När jag skaffade effektmätare var en av de intressantaste upptäckterna jag gjorde att jag oftast presterade ovanligt bra dagen efter en rejäl urladdning. Jag visste redan att jag presterade bra dagen efter ett tufft lopp jämfört med andra som kört samma race. Med effektmätaren fick jag även svart på vitt att jag faktiskt presterade ovanligt bra för att vara jag. Detta hade jag sedan länge på "känn" och jag tycker att ganska många andra har samma känsla. Trots att det känts segt som tusan i benen har flera av mina bästa prestationer (effektmässigt) de senaste åren har kommit "dagen efter" eller i slutet av etapplopp :-)

2 kommentarer:

  1. Du föreslår alltså att man tränar ett lite hårdare pass dagen innan en tävling? Hur hårt pass och hur länge, anser du?

    Mvh
    Sara

    SvaraRadera
  2. De snabbare löptider jag gör är i samband med triathlon, då har jag ju simmat och cyklat innan.

    Vad det beror på vet jag däremot inte. Kanske för att det är tävling och man tar i lite extra?

    SvaraRadera