fredag 19 mars 2010

3 dagar i rad

Efter en dag sittandes vid skrivbordet smet jag sent igår afton ner i källaren och cyklade trainer. På inrådan av min coach körde jag 1-2-3-4-5-5-4-3-2-1min med 1min vila mellan varje. Det var jobbigt, så det fick räcka för mig, men coachen själv skulle dessutom träna några 20sek spurter och till råga på allt springa på löpband som uppvärmning och nedjogg. Pust!

Idag begav jag mig till velodromen igen för att klämma några varv. När jag ringde och kollade om det fanns plats på kvällens träningspass fick reda på att även Roberto (som jag gick grundkurs med) skulle dit och fuskträna. Perfekt, då får jag möjlighet att förnedra den gamle storspurtaren ännu en gång ;-)

Eftersom det är den senaste trenden att lägga upp pulsfiler på sin blogg, kommer här min från dagens snurrande. Höjdkurva kändes onödig att ha med i grafen...


Smög ut lite försiktigt på plywooden, men ganska snart gav jag mig i kast med 10min kring tröskel. Höll bl.a. på att lägga på första velodromvurpan :-/ Vinglade till på en raka och kom ner på "Cote d'Azur". Slutade instinktiv att trampa, vilket ju inte går på en bancykel och fick sladd. Nu befann jag mig helt plötsligt ända nere på betongen nedanför banan och var på väg in i kurvan i rätt hög fart. Lyckades som tur var snedda upp på banan igen inne i kurvan. Nära ögat! Därefter blev det lite "blandade småhopp" av spurtkaraktär. Inte för att jag har någon större nytta av det nu när jag lagt av, men tror den typen av träning gör en sån dieselmotor som mig gott. Körde även 1000m med stillastående start och klockade tiden 1:19, vilket känns oväntat bra för att vara mig. Men jag har ju en bit kvar...



Än så länge känns det ganska ovant att köra bana men det ska rätt intressant att se hur man utvecklas tekniskt på banan. Utöver åkteknik och sprintbetonad träning tror jag att den högre kadensen som man använder vid bancykling kan ge en del neuromuskulära effekter. För även om jag inte har några som helst planer på att tävla på cykel så länge jag är förbundskapten, så har jag ju inte riktigt ledsnat på att träna och ta i. Imorgon blir det faktiskt ett pass ute på cykeln innan jag åker och tittar på dubbeljakten vid Svenska Skidspelen. Alltså cykelträning TRE DAGAR PÅ RAD, nu är toppformen nära... se upp ;-)

1 kommentar:

  1. En gång cyklist alltid cyklist :-) Jag gick velodromkurs förra helgen och ser fram emot nästa tillfälle att snurra där.

    SvaraRadera